Ψηφιακά Παραστατικά Διακίνησης στην Πλατφόρμα MyDATA: Νέες Υποχρεώσεις και Προθεσμίες για τις Επιχειρήσεις
Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) απέστειλε ενημερωτικά email σε επιχειρήσεις, ανακοινώνοντας τις νέες υποχρεώσεις έκδοσης και διαβίβασης ψηφιακών παραστατικών διακίνησης στην πλατφόρμα MyDATA. Οι απαιτήσεις αυτές στοχεύουν στην πλήρη ψηφιοποίηση των συναλλαγών και στην ενίσχυση της διαφάνειας.
Ποιες Επιχειρήσεις Υποχρεούνται στην Ψηφιακή Διαβίβαση;
Σύμφωνα με την κοινή απόφαση Α.1122/2024, από 1η Δεκεμβρίου 2024, οι εξής κατηγορίες επιχειρήσεων υποχρεούνται να εκδίδουν ψηφιακά παραστατικά διακίνησης:
- Επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα άνω των 200.000 ευρώ, βάσει της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του 2022.
- Επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς ενεργειακών προϊόντων (όπως καύσιμα), φαρμακευτικών προϊόντων, ιατρικών αναλωσίμων, οικοδομικών υλικών, καθώς και παραγωγής, τυποποίησης και εμπορίας ελαιολάδου.
Διαδικασία Εφαρμογής και Προθεσμίες
Η εφαρμογή της ψηφιοποίησης παραστατικών θα πραγματοποιηθεί σε δύο φάσεις:
- Α’ Φάση: Από 1 Δεκεμβρίου 2024, οι επιχειρήσεις των παραπάνω κλάδων θα αναρτούν υποχρεωτικά τα στοιχεία διακίνησης (π.χ. δελτία αποστολής) στο MyDATA.
- Β’ Φάση: Από 1 Απριλίου 2025, η υποχρέωση θα επεκταθεί σε όλες τις υπόλοιπες επιχειρήσεις που διαθέτουν στοιχεία διακίνησης και παραλαβής.
Κυρώσεις για Μη Συμμόρφωση
Σε περίπτωση μη έκδοσης ψηφιακών παραστατικών, θα επιβάλλονται πρόστιμα ως εξής:
- 500 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο για επιχειρήσεις με απλογραφικό λογιστικό σύστημα.
- 1.000 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο για επιχειρήσεις με διπλογραφικό λογιστικό σύστημα.
Εξαιρέσεις από την Υποχρέωση Διαβίβασης
Οι εξαιρέσεις αφορούν:
- Αγρότες ειδικού καθεστώτος.
- Διακίνηση αγαθών που αφορούν αγαθά «ρέοντα» όπως το νερό ή το φυσικό αέριο.
- Τεχνικά εργαλεία που μεταφέρονται για εργασίες.
- Διακίνηση παγίων μιας επιχείρησης κατά τη μετακίνηση εξοπλισμού.
Αναμενόμενες Επιπτώσεις και Στόχοι της Νέας Ρύθμισης
Οι νέες ρυθμίσεις της ΑΑΔΕ αναμένεται να ενισχύσουν την εποπτεία των συναλλαγών, με στόχο τη μείωση της φοροδιαφυγής και τη βελτίωση της διαφάνειας. Η μετάβαση σε πλήρως ψηφιοποιημένες συναλλαγές θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις να ανταποκρίνονται στις φορολογικές απαιτήσεις, αν και θα απαιτήσει επενδύσεις σε τεχνολογικό εξοπλισμό και εκπαίδευση προσωπικού.
Συμπέρασμα: Η ψηφιοποίηση των φορολογικών διαδικασιών είναι πλέον γεγονός και η συμμόρφωση με τις νέες απαιτήσεις του MyDATA κρίνεται απαραίτητη για την αποφυγή προστίμων και την ομαλή λειτουργία της αγοράς. Οι επιχειρήσεις καλούνται να προετοιμαστούν άμεσα για την έναρξη των νέων αυτών διαδικασιών.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την εφαρμογή επικοινωνήστε με την ομάδα Μηχανοργάνωσης μας.