Τι είναι τα UTMS | Πού τα χρησιμοποιούμε
Τα UTMs (Urchin Tracking Module Parameters) είναι παράμετροι που χρησιμοποιούνται στον κόσμο του digital marketing και του web analytics. Αρχικά αναπτύχθηκαν από την Urchin Software Corporation, η οποία αργότερα εξελίχθηκε στο Google Analytics. Eίναι παράμετροι που προστίθενται στο τέλος μίας URL, με σκοπό την παρακολούθηση της προέλευσης της επισκεψιμότητας σε ένα website. Αυτό επιτρέπει στους διαχειριστές ιστοσελίδων να παρακολουθούν και να αναλύουν την απόδοση των διαφημίσεων και των συνδέσμων που οδηγούν στην ιστοσελίδα τους.
Πώς λειτουργούν τα UTMs;
Τα UTMs προστίθενται στην URL ως παράμετροι. Κάθε παράμετρος αντιστοιχεί σε μια διαφορετική πληροφορία, όπως η πηγή της επισκεψιμότητας (π.χ. Google Ads), το μέσο (π.χ. CPC), η καμπάνια (π.χ. Summer Sale), και το περιεχόμενο (π.χ. banner ad). Όταν ένας χρήστης κάνει κλικ στην URL, οι παράμετροι UTMs αποστέλλονται στο Google Analytics, όπου καταγράφονται και αναλύονται. Χρησιμοποιώντας αυτές τις παραμέτρους, οι διαχειριστές ιστοσελίδων μπορούν να παρακολουθούν και να αναλύουν την απόδοση των καμπανιών μάρκετινγκ και τις πηγές κυκλοφορίας της ιστοσελίδας τους.
Παράμετροι UTMs
Οι παράμετροι UTM σας βοηθάνε να παρακολουθείτε την επίδοση κάθε link και να γνωρίζετε από πού προέρχονται οι επισκέπτες του website σας. Πιο συγκεκριμένα, οι παράμετροι UTM απαντούν σε 3 βασικά ερωτήματα:
- Από πού προέρχεται η επισκεψιμότητα;
- Πώς φτάνει ο επισκέπτης στον προορισμό όπου οδηγεί το link;
- Γιατί επισκέπτονται το δικό σας website;
Με λίγα λόγια, οι παράμετροι UTM σας «διηγούνται» την ιστορία πίσω από τους αριθμούς της επισκεψιμότητάς σας.
Υπάρχουν 4 UTM παράμετροι (που ξεκινάνε με utm) που μπορείτε να τοποθετήσετε στο URL σας και να παρακολουθήσετε:
- utm_source: Χρησιμοποιήστε αυτήν την παράμετρο για να προσδιορίσετε την πηγή της επισκεψιμότητάς σας. Αυτό μπορεί να είναι όνομα ιστότοπου, μηχανή αναζήτησης, newsletter ή social media. Πχ. utm_source=mailchimp (πλατφόρμα αποστολής newsletter)
- utm_medium: Αυτή η παράμετρος παρακολουθεί το μέσο/κανάλι που τοποθετείται ο σύνδεσμος σας. Πχ. utm_medium=newsletter
- utm_content: Χρησιμοποιήστε αυτήν την ετικέτα για να παρακολουθήσετε σε ποιο στοιχείο έγινε κλικ. Πχ utm_content=red-buttom (κουμπί call to action στο κάτω μέρος ενός newsletter)
- utm_campaign: Χρησιμοποιήστε αυτήν την παράμετρο για να προσδιορίσετε ακριβώς μια καμπάνια ή μια προώθηση που συνδέεται με τον σύνδεσμό σας. Αυτό μπορεί να είναι όνομα προϊόντος, τύπος πώλησης, όνομα διαγωνισμού. Πχ. utm_campaign=summer.sales
Έτσι ένα URL με UTMs θα έμοιαζε κάπως έτσι: techplace.gr/?utm_source=mailchimp&utm_medium=newsletter&utm_content=red-buttom&utm_campaign=summer-sales
Μετά το “?” ξεκινάνε να μπαίνουν όλα τα στοιχεία παρακολούθησης που θέλουμε να ορίσουμε. Εξίσου σημαντικό είναι ότι ακόμα κι αν αφαιρεθούν τα UTM ο σύνδεσμος συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά και να οδηγεί στο προορισμό.
Συγκεκριμένα Παραδείγματα Παραμέτρων UTM
1. Social Media: Οι παράμετροι UTM σάς βοηθούν να παρακολουθείτε τις καμπάνιες σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Προσθέτοντας κωδικό UTM στους συνδέσμους σας θα μπορείτε να δείτε ποιες αναρτήσεις και καμπάνιες ήταν πιο αποτελεσματικές στη δημιουργία επισκεψιμότητας. Σ’ αυτή την περίπτωση θα χρησιμοποιούσαμε utm_source=facebook/instagram ή όποιο άλλο μέσο κοινωνικής δικτύωσης και utm_medium=social. Αν η καμπάνια μας αφορούσε την blackfriday θα βάζαμε utm_campaing=black-friday και εφόσον είχαμε κάποιο σύνδεσμο για click πχ ένα κουμπί θα βάζαμε utm_content=button
Σύνδεσμος UTM: www.techplace.gr/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=black-friday&utm_content=button
2. E-mail marketing: Θέλετε να δείτε ποιο e-mail έφερε τους περισσότερους επισκέπτες στη σελίδας σας; Τότε με την προσθήκη των UTM στους συνδέσμους θα λάβετε πληροφορίες σχετικά με την απόδοσή του. Ως πηγή θα τοποθετήσουμε την πλατφόρμα mail που χρησιμοποιούμε π.χ. utm_source=mailchimp. Ως μέσο θα γράψουμε το email οπότε utm_medium=email. Στην παράμετρο campaign θα δώσουμε το όνομα της καμπάνιας, πχ utm_campaign=black-friday και τέλος στο content θα προσθέσουμε σε ποιο κουμπί ή σύνδεσμο έγινε κλικ στο email, οπότε utm_content=header_logo.
Σύνδεσμος UTM: www.techplace.gr/?utm_source=mailchimp&utm_medium=email&utm_campaign=black-friday&utm_content=header-logo
Πώς δημιουργώ συνδέσμους UTM;
Υπάρχει δωρεάν εργαλείο από τη Google που σας δημιουργεί συνδέσμους με παραμέτρους UTM. Συμπληρώστε τη φόρμα με τα συγκεκριμένα αναγνωριστικά σας και το εργαλείο θα δημιουργήσει τη διεύθυνση URL παρακολούθησης. Αντιγράψτε και επικολλήστε αυτήν τη διεύθυνση URL στη δημοσίευσή σας.
Το MonsterInsights επίσης απευθύνεται σε χρήστες WordPress και σας επιτρέπει να δημιουργείτε συνδέσμους UTM.
Γενικά συνιστούμε να συντομεύσετε τη διεύθυνση URL προτού τη χρησιμοποιήσετε καθώς οι κωδικοί UTM μπορούν να κάνουν τη διεύθυνση πολύ μεγάλη και μη ελκυστική για κλικ. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το δωρεάν εργαλείο tpurl που προσφέρεται από την Techplace.
Από που μπορώ να δω τα αποτελέσματα των συνδέσμων UTM;
Μόλις δημιουργήσετε τις διευθύνσεις URL παρακολούθησης της καμπάνιας σας και τις μοιραστείτε, το Google Analytics θα αρχίσει να αντλεί αυτόματα πληροφορίες. Μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε αυτά τα στατιστικά στοιχεία στις αναφορές σας. Ακολουθήστε αυτά τα βήματα για να προβάλετε τους κωδικούς UTM στο Google Analytics:
- Συνδεθείτε σε έναν λογαριασμό Google Analytics που είναι συνδεδεμένος στον ιστότοπό σας.
- Μόλις συνδεθείτε, η προεπιλεγμένη προβολή σας μεταφέρει στην Home Screen. Στην αριστερή πλευρά της οθόνης, υπάρχει μια σειρά από Reports. Κάντε κλικ στην επιλογή Acquisition.
- Μια νέα σειρά στοιχείων μενού θα πρέπει να εμφανιστεί κάτω από την Απόκτηση. Κάντε κλικ στην επιλογή Campaigns.
- Μόλις επεκταθεί το αναπτυσσόμενο μενού, κάντε κλικ στο All Campaings.
Ακολουθώντας τα παραπάνω βήματα θα μεταφερθείτε στην ενότητα All Campaings Reports. Σε αυτήν τη σελίδα θα δείτε τις καμπάνιες που ορίσατε στις διευθύνσεις URL παρακολούθησης. Μπορείτε επίσης να ταξινομήσετε τα δεδομένα της καμπάνιας κατά Πηγή, Μέσο ή Πηγή/Μέσο.
Τι να προσέξετε
Χρησιμοποιήστε πεζά γράμματα: Οι κωδικοί UTM κάνουν διάκριση πεζών-κεφαλαίων επομένως οι λέξεις INSTAGRAM και instagram διαβάζονται διαφορετικά. Για να αποφύγετε διαστρεβλωμένα δεδομένα χρησιμοποιήστε μόνο πεζά.
Χρησιμοποιήστε πάντα τα ίδια διαχωριστικά λέξεων: Δεν επιτρέπεται η προσθήκη κενού διαστήματος σε ετικέτες UTM. Χρησιμοποιήστε την παύλα (-) ή την κάτω παύλα (_). Όποιο κι αν επιλέξετε συνεχίστε να χρησιμοποιείτε το ίδιο με συνέπεια.
Ξεκινήστε να δημιουργείτε διευθύνσεις παρακολούθησης UTM!
Χρησιμοποιήστε τα παραπάνω βήματα και τα εργαλεία για να ξεκινήσετε να δημιουργείτε και να χρησιμοποιείτε διευθύνσεις URL παρακολούθησης UTM, ώστε να μπορείτε να παρακολουθείτε την απόδοση των καμπανιών μάρκετινγκ και του περιεχομένου σας. Με αυτόν τον τρόπο:
- Θα αναλυθεί με λεπτομέρεια η επισκεψιμότητά σας
- Θα λάβετε σημαντικές πληροφορίες για το ποιες καμπάνιες σας είναι περισσότερο αποτελεσματικές
- Θα σας βοηθήσουν να βελτιστοποιήσετε μελλοντικές καμπάνιες
Δείτε περισσότερα θέματα σχετικά με το Digital Marketing στο Blog μας
Διαφορετικά επικοινωνήστε μαζί μας να σας καθοδηγήσουμε!